Коротка довідкова інформація про США
Прапор і герб


Загальногеографічна карта

Державний устрій
Повна офіційна назва: Сполучені Штати Америки
Форма правління: Федеративна президентська республіка
Столиця: Вашингтон
Офіційна мова: Де-юре відсутня, де-факто англійська.
Адміністративний устрій: США складаються з 50 автономних штатів і Округу Колумбія. Республіці також належать 14 острівних територій, 9 з яких не мають постійного населення.
Рівень демократії і свободи слова: Високий
Географія
Площа: 9 830 000 км²
Рельєф: Переважно гірський на заході країни, Алясці і Гаваях та переважно рівнинний на сході. Середня висота над рівнем моря – 760 метрів. Головні гірські масиви – Кордильєри (включаючи Скелясті Гори) і Аппалачі. Найвища точка – гора Деналі (Мак-Кінлі) (6 190 метрів над рівнем моря). Узбережжя США омивається водами Тихого (включаючи Берингове море), Атлантичного та Північного Льодовитого океану (включаючи Чукотське море і Море Бофорта). Ліси вкривають 33% території країни. Значну частину заходу США займають пустелі, найбільшими з яких є Пустеля Великого Басейну, Чіуауа, Плато Колорадо і Сонора.
Найдовші річки: Міссісіпі (3 770 км), Міссурі (3 760 км), Юкон (3 190 км з яких 2 030 км на території США), Ріо-Гранде (2 830 км), Колорадо (2 330 км з яких 2 170 км на території США), Арканзас (2 320 км), Колумбія (2 000 км з яких 1 200 км на території США), Ред-Рівер (1 810 км), Снейк (1 670 км), Огайо (1 570 км), Колорадо (Техас) (1 560 км), Теннессі (1 500 км).
Найбільші озера: Верхнє (82 100 км², спільне з Канадою), Гурон (59 500 км², спільне з Канадою), Мічиган (57 700 км²), Ері (25 600 км², спільне з Канадою), Онтаріо (19 000 км², спільне з Канадою), Лісове (4 340 км², спільне з Канадою), Іліамна (2 620 км²), Велике Солоне озеро (2 460 км²).
Найбільші острови: Гаваї (28 300 км²), Кадьяк (9 310 км²), Острів Принца Уельського (6 670 км²), Чичагова (5 300 км²), Острів Святого Лаврентія (4 640 км²), Острів Адміралтейський (4 260 км²), Нунівак (4 220 км²), Унімак (4 060 км²), Острів Баранова (4 160 км²), Лонг-Айленд (3 560 км²).
Клімат: Більша частина території США розташована в помірній і субтропічній кліматичній зоні. На Алясці клімат субарктичний і арктичний, а на Гаваях і в південній Флориді тропічний. В Кордильєрах клімат змінюється з висотою до холодного високогірного. Найвища зафіксована температура повітря + 56°C. Найнижча зафіксована температура повітря – 62°C.
Населення
Населення: 339 000 000 жителів
Етнічний склад: Білі (62%), афроамериканці (12%), азіати (6%). Бюро перепису населення США не виділяє окремо латиноамериканців, оскільки вихідці з країн Латинської Америки можуть бути представниками будь-якої раси.
Мовний склад: Англійська (78%), іспанська (13%).
Релігійний склад: Християнство (71%), нерелігійні (23%).
Найбільші міста
Назва | Жителів |
---|---|
Нью-Йорк | 8 330 000 |
Лос-Анджелес | 3 820 000 |
Чикаго | 2 660 000 |
Х’юстон | 2 300 000 |
Фінікс | 1 640 000 |
Філадельфія | 1 560 000 |
Сан-Антоніо | 1 470 000 |
Сан-Дієго | 1 380 000 |
Даллас | 1 290 000 |
Остін | 974 000 |
Джексонвілл | 971 000 |
Сан-Хосе | 971 000 |
Форт-Верт | 956 000 |
Колумбус | 907 000 |
Шарлотт | 897 000 |
Індіанаполіс | 880 000 |
Сан-Франциско | 808 000 |
Найбільші міські агломерації
Назва | Жителів |
---|---|
Нью-Йорк | 19 600 000 |
Лос-Анджелес | 12 800 000 |
Чикаго | 9 440 000 |
Даллас | 7 940 000 |
Х’юстон | 7 340 000 |
Вашингтон | 6 370 000 |
Філадельфія | 6 240 000 |
Атланта | 6 220 000 |
Маямі | 6 130 000 |
Фінікс | 5 010 000 |
Бостон | 4 900 000 |
Ріверсайд | 4 660 000 |
Сан-Франциско | 4 570 000 |
Детройт | 4 340 000 |
Сіетл | 4 030 000 |
Корисна інформація
Віза: Потрібна
Валюта: Долар США. Поділяється на 100 Центів.
Різниця в часі з Україною: Від – 7 годин на сході країни (Вашингтон, Нью-Йорк), до – 12 годин взимку і – 13 годин годин влітку на Гаваях.
Побутова електрична мережа: Напруга 120 В. Частота 60 Гц. Тип розеток A, B.
Місцевий телефон екстреної допомоги: 911
Чайові: В США чайові вважаються обов’язковими, оскільки вони складають основну частину заробітку не тільки офіціантів, а й багатьох інших працівників сфери послуг. В закладах громадського харчування прийнято залишати чайові в розмірі 15-20% від суми рахунку, хоча деякі ресторани замість цього додають плату за обслуговування. Винятком є McDonald’s та інші великі мережі закладів швидкого харчування, які не дозволяють своїм працівникам отримувати чайові. Чайові бармена – 1 долар за напій, або 15–20% від загальної суми рахунку. Чайові таксистам – 10-15% від вартості проїзду. Чайові готельним працівникам від 2 доларів.
Транспорт
Найзручніший, хоч і дорогий спосіб пересування між американськими містами – авіаперельоти. По всій країні відкриті аеропорти, що приймають рейси як з мегаполісів та і з відносно невеликих населених пунктів. Основні перевізники – Американські авіалінії, Юнайтед Ейрлайнс, лоукостери Джет Блю та Південно-східні авіалінії. Квитки на рейси продаються онлайн та в касах авіакомпаній.
Наступний за популярністю вид міжміського транспорту – поїзди. Вони тут комфортні: мандрувати зручно навіть на дешевих сидячих місцях в плацкарті. Для вибагливих пасажирів є двомісні купе з окремим туалетом, а для поїздок із дітьми – сімейні купе. Вартість проїзду залежить від класу вагона, відстані та інших факторів. Квитки можна придбати в касах та на офіційному сайті перевізника.
Для туристів у США є залізничний проїзний USA Rail Pass, що дає право пересування країною протягом 15-45 днів. Коштує він 460-900 USD (для дітей – 230-450 USD), квитки на потяги потрібно резервувати заздалегідь.
Головний американський автобусний перевізник – Грейхаунд. Автопарк країни оновлюється поступово: якщо по північному сходу вже курсує транспорт із Wi-Fi, то на заході машини все ще досить пошарпані.
По більшості американських міст курсують автобуси, у мегаполісах їх доповнюють метро та трамваї. Квитки на всі види громадського транспорту продаються в автоматах, на зупинках є докладні схеми маршрутів, так що з орієнтуванням на території проблем не повинно бути. Проїзні білети бувають одноразовими та багаторазовими.
Американці, що звикли до комфорту, люблять їздити на таксі: їх викликають по телефону, шукають на стоянках, але найчастіше ловлять прямо на вулицях. Тарифи скрізь різні, але півгодинна поїздка навряд чи обійдеться дешевше за 30-35 USD.
Щоб взяти в оренду автомобіль, необхідно мати при собі права водія і бути старше 21 року (у деяких компаніях – 25 років). Оплата зазвичай відбувається кредитною карткою, але якщо туристи бронюють машину в момент придбання туру, то при її отриманні в офісі прокатної контори можна розплатитися готівкою, залишивши поворотний депозит близько 200 USD за тиждень і пред’явивши міжнародний авіаквиток. Разом із машиною туристи одержують докладну карту доріг.
Не варто кататися на орендованому автомобілі Нью-Йорком, Вашингтоном, Сан-Франциско: божевільний трафік і відсутність паркувальних місць завдадуть чимало клопоту. Для поїздок країною вигідніше брати машину прямо в аеропорту, де оренда на чверть дешевша. У вихідні дні та в період літніх відпусток (липень-серпень) прокат авто дорожчає на третину, а то й наполовину.
В США заборонено тримати у салоні автомобіля відкриті пляшки зі спиртним, недотримання цього правила може коштувати водійських прав. Здаючи машину, краще заповнити бак доверху – за кожен галон, якого не вистачає, можуть взяти плату в потрійному розмірі. Не варто забувати, що відстань в Штатах вимірюється не в кілометрах, а в милях. 1 миля дорівнює 1609 метрів.
Проживання
В американських готелях діє власна класифікація, яку можна прирівняти до «зіркової» системи лише умовно. Так, готелі класу Superior Deluxe і Deluxe (D) приблизно еквівалентні «п’ятіркам» та «четвіркам плюс», Superior First Class (S) – це 4*-3* плюс, First Class (F): 3* плюс-3*, Moderate First Class (M) – аналог «трійки», а Tourist Class (T) – заклад рівня однієї-двох зірок.
Заселення в готель здійснюється після 15:00, а виписка зазвичай до 12:00, рідше до 11:00. Пізній виїзд або ранній заїзд оплачується найчастіше як додатковий повний день. У деяких готелях в момент заселення оформляється гарантійний депозит або шляхом блокування певної суми на кредитній картці гостя, або готівкою. У момент виїзду з готелю депозит повертається перерахуванням на картку (може зайняти до трьох тижнів), готівкою або чеком.
За американським стандартом сніданки (та й взагалі будь-яке харчування) у вартість проживання не входять. Сніданки можуть бути двох типів – континентальний чи повний американський, а також у двох варіантах – шведський стіл чи вибір із меню.
Практично у всіх готелях досить просторі номери з великими ліжками. Всі готелі в Флориді та більшість в Лос-Анджелесі та Лас-Вегасі мають басейни. Для користування сейфом та телефоном (дзвінки за межі готелю) необхідно заплатити депозит на ресепшн. При виписці ця сума повертається з відрахуванням витрат. У багатьох американських номерах немає фенів: їх, праски та дошки для прасування можна замовити по телефону (як правило, це безкоштовно).
Напруга в електромережі США – 110 В, 60 Гц. Для користування власними електроприладами туристам необхідно ще в Україні придбати особливий адаптер: в американських готелях його не знайти.
Кухня
Американська кухня не може похвалитися дуже довгою історією, але за минулі з її появи три століття деякі національні традиції все ж таки сформувалися. Основа кухні США – англійські кулінарні уподобання переселенців, що змішалися з гастрономічними звичаями корінного індіанського населення. Пізніше також додалися нотки німецької, китайської, мексиканської кухні, адже США, як відомо, є країною емігрантів.
У списку найпопулярніших продуктів харчування американців – м’ясо, риба, овочі, велика кількість борошняних виробів та широкий асортимент напівфабрикатів. Фастфуд став у Штатах дуже поширеним явищем і гамбургер із картоплею фрі дедалі частіше асоціюється з американською кухнею.
Як фірмову американську страву можна спробувати суп з молюсків клем чаудер, який подають на північно-східному узбережжі країни. Там же неперевершено готують лобстера на вугіллі, приправляючи його соусом із олії з соком лайма та часником.
Середній Захід – це класичні стейки на грилі та інші страви, які часто називають барбекю. Їх підсмажують на вугіллі і подають із гострими соусами, що прийшли з Мексики. Далі на південь кухня і зовсім змінюється на мексиканську і в будь-якому ресторані південних штатів можна спробувати фахітос, такос або бурітос.
Салати у США люблять та готують повсюдно. Найпопулярніший – зі свіжих овочів з великою кількістю зеленого листя різних видів та сортів. У ресторанах часто подають ситний картопляний салат та коул-слоу – страву з капусти, цибулі та моркви, рясно заправлену сумішшю майонезу, сметани, гірчиці та оцту.
На десерт американці їдять невеликі кекси (маффини), банановий хліб та чізкейки, а справжня візитна картка солодкої кухні США – печиво зі шматочками шоколаду.
Шопінг
США – батьківщина торгових центрів: у передмістях американських мегаполісів молли тягнуться на милі, а в центрі кожного досить великого міста є спеціальні торгові райони, якими можна переміщатися громадським транспортом. Аутлети зазвичай розташовані вздовж основних магістралей. Втім, крім торгового «крупняку», у Штатах поширені й блошині ринки, де дешево і з можливістю торгу продається будь-яка всячина. Вони часто бувають вузькоспеціалізованими, спрямованими на колекціонерів певного роду. Нарешті, в США дуже поширені аукціони, де можна купити все, що завгодно: від племінних бугаїв-плідників до меблів.
Традиційними американськими сувенірами вважаються всілякі товари із зображенням статуї Свободи та американського прапора, а також «індіанські» товари – ловці снів, усілякі амулети, тощо.
У країні діють дуже суворі закони, які регламентують продаж спиртних напоїв, причому у різних штатах різні нюанси. У Нью-Йорку, наприклад, спиртне продають лише у Liquor Stores, які мають спеціальну ліцензію: у звичайному магазині можна купити лише пиво. Особам до 21 року продавати спиртні напої заборонено.
Магазини в основному працюють з понеділка по суботу з 9:30 до 18:00, великі торгові центри та універмаги – з 9:30 до 21:30, у неділю – з 12:00 до 17:00. Періоди проведення розпродажів у США ніяк не регламентовані: їх влаштовують і на свята, і між ними, і з якогось приводу, і просто так. На ярликах зазвичай вказані ціни без податків, тому на касі підсумкова вартість покупок буде на 8-18% вищою.