Коротка довідкова інформація про США
Прапор і герб
Загальногеографічна карта
Основні відомості
Повна офіційна назва: Сполучені Штати Америки
Площа: 9 830 000 км²
Населення: 339 000 000 жителів
Столиця: Вашингтон
Офіційна мова: Де-юре відсутня, де-факто англійська.
Географія
Рельєф: Переважно гірський на заході і переважно рівнинний на сході. Головні гірські масиви – Кордильєри (включаючи Скелясті Гори) і Аппалачі. Найвища точка – гора Деналі (Мак-Кінлі) (6190 метрів над рівнем моря).
Берегова лінія: 19 900 км. Узбережжя США омивається водами Тихого (включаючи Берингове море), Атлантичного і Північного Льодовитого океану (включаючи Чукотське море і Море Бофорта).
Головні річки: Міссісіпі, Міссурі, Ріо-Гранде, Юкон, Арканзас, Колорадо, Ред-Ривер, Снейк, Огайо, Колорадо (Техас), Теннессі, Колумбія.
Найбільші озера: Верхнє (спільне з Канадою), Гурон (спільне з Канадою), Мічиган, Ері (спільне з Канадою), Онтаріо (спільне з Канадою), Лісове (спільне з Канадою), Іліамна, Велике Солоне озеро.
Найбільші острови: Гаваї, Кадьяк, Острів Принца Уельського, Чичагова, Острів Святого Лаврентія, Острів Адміралтейський, Нунівак, Унімак, Острів Баранова, Лонг-Айленд.
Клімат: Змінюється від полярного на півночі Аляски до тропічного в Флориді і Гаваях.
Населення
Найбільші міста: Нью-Йорк (8 330 000), Лос-Анджелес (3 820 000), Чикаго (2 660 000), Х’юстон (2 300 000), Фінікс (1 640 000), Філадельфія (1 560 000), Сан-Антоніо (1 470 000), Сан-Дієго (1 380 000), Даллас (1 290 000), Остін (974 000), Джексонвілл (971 000), Сан-Хосе (971 000), Форт-Верт (956 000), Колумбус (907 000), Шарлотт (897 000), Індіанаполіс (880 000), Сан-Франциско (808 000).
Найбільші міські агломерації: Нью-Йорк (19 600 000), Лос-Анджелес (12 800 000), Чикаго (9 440 000), Даллас (7 940 000), Х’юстон (7 340 000), Вашингтон (6 370 000), Філадельфія (6 240 000), Атланта (6 220 000), Маямі (6 130 000), Фінікс (5 010 000), Бостон (4 900 000), Ріверсайд (4 660 000), Сан-Франциско (4 570 000), Детройт (4 340 000), Сіетл (4 030 000).
Етнічний склад: Білі (62%), афроамериканці (12%), азіати (6%). Бюро перепису населення США не виділяє окремо латиноамериканців, оскільки вихідці з країн Латинської Америки можуть бути представниками будь-якої раси.
Мовний склад: Англійська (78%), іспанська (13%).
Релігійний склад: Християнство (71%), нерелігійні (23%).
Державний устрій
Форма правління: Федеративна президентська республіка
Адміністративний устрій: США складаються з 50 автономних штатів і Округу Колумбія. Республіці також належать 14 острівних територій, 9 з яких не мають постійного населення.
Рівень демократії і свободи слова: Високий
Корисна інформація
Валюта: Долар США
Різниця в часі з Україною: Від – 7 до – 12 годин
Побутова електрична мережа: Напруга 120 В. Частота 60 Гц. Тип розеток A, B.
Віза: Потрібна
Транспорт
Найзручніший, хоч і дорогий спосіб пересування між американськими містами – авіаперельоти. По всій країні відкриті аеропорти, що приймають рейси як з мегаполісів та і з відносно невеликих населених пунктів. Основні перевізники – Американські авіалінії, Юнайтед Ейрлайнс, лоукостери Джет Блю та Південно-східні авіалінії. Квитки на рейси продаються онлайн та в касах авіакомпаній.
Наступний за популярністю вид міжміського транспорту – поїзди. Вони тут комфортні: мандрувати зручно навіть на дешевих сидячих місцях в плацкарті. Для вибагливих пасажирів є двомісні купе з окремим туалетом, а для поїздок із дітьми – сімейні купе. Вартість проїзду залежить від класу вагона, відстані та інших факторів. Квитки можна придбати в касах та на офіційному сайті перевізника.
Для туристів у США є залізничний проїзний USA Rail Pass, що дає право пересування країною протягом 15-45 днів. Коштує він 460-900 USD (для дітей – 230-450 USD), квитки на потяги потрібно резервувати заздалегідь.
Головний американський автобусний перевізник – Грейхаунд. Автопарк країни оновлюється поступово: якщо по північному сходу вже курсує транспорт із Wi-Fi, то на заході машини все ще досить пошарпані.
По більшості американських міст курсують автобуси, у мегаполісах їх доповнюють метро та трамваї. Квитки на всі види громадського транспорту продаються в автоматах, на зупинках є докладні схеми маршрутів, так що з орієнтуванням на території проблем не повинно бути. Проїзні білети бувають одноразовими та багаторазовими.
Американці, що звикли до комфорту, люблять їздити на таксі: їх викликають по телефону, шукають на стоянках, але найчастіше ловлять прямо на вулицях. Тарифи скрізь різні, але півгодинна поїздка навряд чи обійдеться дешевше за 30-35 USD.
Щоб взяти в оренду автомобіль, необхідно мати при собі права водія і бути старше 21 року (у деяких компаніях – 25 років). Оплата зазвичай відбувається кредитною карткою, але якщо туристи бронюють машину в момент придбання туру, то при її отриманні в офісі прокатної контори можна розплатитися готівкою, залишивши поворотний депозит близько 200 USD за тиждень і пред’явивши міжнародний авіаквиток. Разом із машиною туристи одержують докладну карту доріг.
Не варто кататися на орендованому автомобілі Нью-Йорком, Вашингтоном, Сан-Франциско: божевільний трафік і відсутність паркувальних місць завдадуть чимало клопоту. Для поїздок країною вигідніше брати машину прямо в аеропорту, де оренда на чверть дешевша. У вихідні дні та в період літніх відпусток (липень-серпень) прокат авто дорожчає на третину, а то й наполовину.
В США заборонено тримати у салоні автомобіля відкриті пляшки зі спиртним, недотримання цього правила може коштувати водійських прав. Здаючи машину, краще заповнити бак доверху – за кожен галон, якого не вистачає, можуть взяти плату в потрійному розмірі. Не варто забувати, що відстань в Штатах вимірюється не в кілометрах, а в милях. 1 миля дорівнює 1609 метрів.
Проживання
В американських готелях діє власна класифікація, яку можна прирівняти до «зіркової» системи лише умовно. Так, готелі класу Superior Deluxe і Deluxe (D) приблизно еквівалентні «п’ятіркам» та «четвіркам плюс», Superior First Class (S) – це 4*-3* плюс, First Class (F): 3* плюс-3*, Moderate First Class (M) – аналог «трійки», а Tourist Class (T) – заклад рівня однієї-двох зірок.
Заселення в готель здійснюється після 15:00, а виписка зазвичай до 12:00, рідше до 11:00. Пізній виїзд або ранній заїзд оплачується найчастіше як додатковий повний день. У деяких готелях в момент заселення оформляється гарантійний депозит або шляхом блокування певної суми на кредитній картці гостя, або готівкою. У момент виїзду з готелю депозит повертається перерахуванням на картку (може зайняти до трьох тижнів), готівкою або чеком.
За американським стандартом сніданки (та й взагалі будь-яке харчування) у вартість проживання не входять. Сніданки можуть бути двох типів – континентальний чи повний американський, а також у двох варіантах – шведський стіл чи вибір із меню.
Практично у всіх готелях досить просторі номери з великими ліжками. Всі готелі в Флориді та більшість в Лос-Анджелесі та Лас-Вегасі мають басейни. Для користування сейфом та телефоном (дзвінки за межі готелю) необхідно заплатити депозит на ресепшн. При виписці ця сума повертається з відрахуванням витрат. У багатьох американських номерах немає фенів: їх, праски та дошки для прасування можна замовити по телефону (як правило, це безкоштовно).
Напруга в електромережі США – 110 В, 60 Гц. Для користування власними електроприладами туристам необхідно ще в Україні придбати особливий адаптер: в американських готелях його не знайти.
Кухня
Американська кухня не може похвалитися дуже довгою історією, але за минулі з її появи три століття деякі національні традиції все ж таки сформувалися. Основа кухні США – англійські кулінарні уподобання переселенців, що змішалися з гастрономічними звичаями корінного індіанського населення. Пізніше також додалися нотки німецької, китайської, мексиканської кухні, адже США, як відомо, є країною емігрантів.
У списку найпопулярніших продуктів харчування американців – м’ясо, риба, овочі, велика кількість борошняних виробів та широкий асортимент напівфабрикатів. Фастфуд став у Штатах дуже поширеним явищем і гамбургер із картоплею фрі дедалі частіше асоціюється з американською кухнею.
Як фірмову американську страву можна спробувати суп з молюсків клем чаудер, який подають на північно-східному узбережжі країни. Там же неперевершено готують лобстера на вугіллі, приправляючи його соусом із олії з соком лайма та часником.
Середній Захід – це класичні стейки на грилі та інші страви, які часто називають барбекю. Їх підсмажують на вугіллі і подають із гострими соусами, що прийшли з Мексики. Далі на південь кухня і зовсім змінюється на мексиканську і в будь-якому ресторані південних штатів можна спробувати фахітос, такос або бурітос.
Салати у США люблять та готують повсюдно. Найпопулярніший – зі свіжих овочів з великою кількістю зеленого листя різних видів та сортів. У ресторанах часто подають ситний картопляний салат та коул-слоу – страву з капусти, цибулі та моркви, рясно заправлену сумішшю майонезу, сметани, гірчиці та оцту.
На десерт американці їдять невеликі кекси (маффини), банановий хліб та чізкейки, а справжня візитна картка солодкої кухні США – печиво зі шматочками шоколаду.
В американських ресторанах прийнято давати чайові в розмірі 10-15% від вартості замовлення. У Нью-Йорку ця сума може сягати 20%.
Шопінг
США – батьківщина торгових центрів: у передмістях американських мегаполісів молли тягнуться на милі, а в центрі кожного досить великого міста є спеціальні торгові райони, якими можна переміщатися громадським транспортом. Аутлети зазвичай розташовані вздовж основних магістралей. Втім, крім торгового «крупняку», у Штатах поширені й блошині ринки, де дешево і з можливістю торгу продається будь-яка всячина. Вони часто бувають вузькоспеціалізованими, спрямованими на колекціонерів певного роду. Нарешті, в США дуже поширені аукціони, де можна купити все, що завгодно: від племінних бугаїв-плідників до меблів.
Традиційними американськими сувенірами вважаються всілякі товари із зображенням статуї Свободи та американського прапора, а також «індіанські» товари – ловці снів, усілякі амулети, тощо.
У країні діють дуже суворі закони, які регламентують продаж спиртних напоїв, причому у різних штатах різні нюанси. У Нью-Йорку, наприклад, спиртне продають лише у Liquor Stores, які мають спеціальну ліцензію: у звичайному магазині можна купити лише пиво. Особам до 21 року продавати спиртні напої заборонено.
Магазини в основному працюють з понеділка по суботу з 9:30 до 18:00, великі торгові центри та універмаги – з 9:30 до 21:30, у неділю – з 12:00 до 17:00. Періоди проведення розпродажів у США ніяк не регламентовані: їх влаштовують і на свята, і між ними, і з якогось приводу, і просто так. На ярликах зазвичай вказані ціни без податків, тому на касі підсумкова вартість покупок буде на 8-18% вищою.