Коротка довідкова інформація про Італію
Прапор і герб
Загальногеографічна карта
Основні відомості
Повна офіційна назва: Італійська Республіка
Площа: 301 000 км²
Населення: 61 000 000 жителів
Столиця: Рим
Офіційна мова: Італійська
Географія
Рельєф: Переважно гірський. Головні гірські масиви – Апенніни і Альпи. Найвища точка – гора Монблан (4810 метрів над рівнем моря).
Берегова лінія: 7 600 км. Узбережжя Італії омивається водами Середземного моря, включаючи Адріатичне, Іонічне, Тірренське і Лігурійське море.
Головні річки: По, Адідже, Тибр, Адда.
Найбільші озера: Гарда, Маджоре (спільне з Швейцарією), Комо.
Найбільші острови: Сицилія, Сардинія.
Клімат: Переважно субтропічний, в північній частині країни – помірний.
Населення
Найбільші міста: Рим (2 740 000), Мілан (1 350 000), Неаполь (913 000), Турин (841 000), Палермо (630 000), Генуя (558 000), Болонья (387 000), Флоренція (360 000), Барі (316 000), Катанія (298 000), Верона (255 000), Венеція (250 000).
Найбільші міські агломерації: Мілан (4 980 000), Рим (4 320 000), Неаполь (3 340 000), Турин (1 720 000), Палермо (995 000), Флоренція (791 000), Болонья (790 000).
Етнічний склад: Італійці (86%), сардинці (2,7%).
Мовний склад: Італійська (97%)
Релігійний склад: Християнство (81%), іслам (4,9%), нерелігійні (14%).
Державний устрій
Форма правління: Парламентська республіка
Адміністративний устрій: Італія складається з 20 областей, 5 з яких мають автономний статус.
Рівень демократії і свободи слова: Високий
Корисна інформація
Валюта: Євро
Різниця в часі з Україною: – 1 година
Побутова електрична мережа: Напруга 230 В. Частота 50 Гц. Тип розеток C, F, L.
Віза: Не потрібна. Дозволений строк безвізового перебування до 90 днів протягом 180 днів.
Транспорт
В Італії розвинена автобусна і залізнична мережа громадського транспорту. Практично до будь-якої точки країни можна легко дістатися. Між віддаленими містами найзручніше переміщатися внутрішніми рейсами. По Італії літає багато лоукостерів, які іноді обходяться дешевше поїзда. Зокрема, варто звернути увагу на Ryanair і Air Dolomiti.
Італійські залізні дороги вважаються одними з найкращих в Європі. Це зручний спосіб подорожувати по країні – залізничні станції є практично скрізь. Квитки на поїзд продаються на сайті офіційного перевізника, в залізничних касах і квиткових автоматах, які є не тільки на вокзалах, а й в тютюнових і газетних кіосках в містах. За покупку квитка через автомат доведеться заплатити комісію.
Ціна квитка залежить від відстані і класу поїзда. Для груп від 3 осіб передбачені знижки. Також можна пристойно заощадити, скориставшись картою Italy Rail Card на 3, 4, 5 або 8 днів протягом місяця. Вони продаються на вокзалах і в туристичних офісах.
Місце у вагоні можна вибрати тільки в тому випадку, якщо квиток бронюється заздалегідь. Якщо купувати його в касі перед відправленням, дозволено займати будь-які вільні місця.
Міжміські автобуси – ще один спосіб подорожувати по країні. Єдиного перевізника в Італії немає, в кожному регіоні – свій автобусний парк і свій розклад, яке ніяк не узгоджується навіть з сусідніми містами. Поїздка на автобусі буде дешевше, ніж на поїзді, але останній варіант – більш комфортний і передбачуваний. Виняток – південь країни, де автобусне сполучення більш популярне.
Міський транспорт Італії представлений автобусами, тролейбусами, трамваями і метро. Його специфіка залежить від регіону: у Венеції, наприклад, є річкові трамвайчики. Громадський транспорт працює в середньому з 5:30 до 00:00. Квитки на метро продаються в касах і автоматах на станціях; квиток на автобус можна придбати у водія тільки після 21:00, в денний час – в газетних і тютюнових кіосках, де є напис ATAF. У великих італійських містах є нічні автобуси, вони позначені літерою «N» і курсують з 00:00 до 5:30.
Звичайний квиток дійсний в громадському транспорті протягом 90-100 хвилин. У деяких містах (наприклад, в Римі) є обмеження: в метро по ньому можна проїхати тільки один раз. Варто бути уважними, так як в римському метро всього дві гілки, і на деяких ділянках, пропустивши свою станцію, доведеться виходити на вулицю і заново компостувати квиток.
BIG – туристичний квиток на один день, дійсний з першого компостування до 00:00 того ж дня. Придбавши його можна кататися без обмежень, крім поїздок в аеропорт і спеціальних екскурсій.
CIS – іменний проїзний квиток на тиждень, на який також поширюються всі вищевказані обмеження.
Квитки обов’язково компостувати, на деяких станціях не тільки на вході, а й на виході.
Таксі в Італії жовтого кольору з традиційними «шашечками», а на боковому склі повинна бути таблиця з тарифами. «Піймати» таксі на вулиці можна тільки в жвавих районах великих міст, в інших випадках краще відправитися на спеціальну стоянку або викликати машину по телефону з готелю, бару чи магазину. Водії беруть додаткову плату за габаритний багаж. Також діють націнки за поїздки в нічний час, у вихідні та святкові дні.
Для оренди авто знадобляться українські і міжнародні водійські права. Держструктури в Італії погрожують виписувати штрафи від 300 EUR за їзду по країні тільки з національними правами. Також знадобиться пластикова карта (кредитна або дебетова не нижче рівня Classic) з достатньою кількістю вільних коштів на рахунку для блокування в якості застави (від 500 EUR).
При бронюванні авто варто трохи переплатити і взяти послугу full insurance (повна страховка, від 10 EUR в день), що включає оплату будь-яких подряпин і вм’ятин.
Проживання
Категорії готелів «по-італійськи» відносні. Зазвичай туроператори виставляють зірочки «своїм» готелям на підставі власних, більш-менш суб’єктивних оцінок. Варто пам’ятати, що не всі «трьохзірковики» в країні можуть похвалитися кондиціонерами.
При бронюванні готелю для пляжного відпочинку рекомендовано дізнаватися вартість оренди парасольок і шезлонгів, так як досить часто ця послуга оплачується окремо.
Найпопулярніший вид розміщення на гірськолижних курортах – апартаменти і шале. Готелі в горах, як правило, невеликі, з напівпансіоном, обстановка в номерах – вельми проста. Також зустрічаються «готелі-резиденції», що пропонують як номери, так і апартаменти (зазвичай апартаменти знаходяться в одному крилі будівлі, а номери – в іншому).
При заселенні в готелі категорії 4 * і вище у туриста можуть попросити кредитну карту для блокування депозиту.
В Італії прийнято (за бажанням гостей) залишати чайові в розмірі 10-15% від суми рахунку, якщо в ньому відсутній рядок про включення чайових в оплату.
Кухня
Італійська кухня визнана не тільки однією з найкращих в світі, а й однією з найпопулярніших. І це не дивно – вона відрізняється великою різноманітністю продуктів і приправ: використовуються овочі, морепродукти, яловичина і нежирна свинина, птиця, фрукти і ягоди, сир, бобові, рис.
Національною стравою італійців є макарони, всі види яких називаються паста. Вони бувають найрізноманітніших форм і розмірів, їх додають в супи, подають з соусами (яких нараховують понад 50) або просто з сиром, запікають в духовці і навіть начиняють. Часто пасту подають у поєднанні з квасолею, горохом, цвітною капустою.
З макаронних виробів найбільш поширені спагетті – вид довгої вермішелі і канелоні – великі порожнисті макарони. Спочатку канелоні відварюють до напівготовності, а потім наповнюють м’ясним фаршем, змішаним з дрібно нарізаними грибами, рубаною зеленню, яйцями і іншими добавками та запікають у духовці. Також популярні лазаньї – листкові запіканки з макаронного тіста, перешаровані м’ясним або овочевим фаршем та залиті соусом бешамель і сиром та равіолі – невеликі пельмені з макаронного тіста з різними начинками, які подають в томатному або вершковому соусі з тертим сиром.
Друга за популярністю страва в Італії – піца. Її готують буквально в кожному ресторані. У деяких дешевих закладах розігрівають заморожені заготовки, але це швидше виняток. Італійці ставляться до їжі з великою повагою і знають, що піца повинна бути приготовлена рівно перед подачею, бажано в дров’яній печі.
Говорячи про італійську кухню не можна не згадати про різотто – страву з рису, що трохи нагадує плов, який роблять з всілякими наповнювачами.
Супутник багатьох місцевих перших страв – тертий сир пармезан. Цей сир дозріває в підвалах не менше двох років і в результаті стає сухим та легко кришиться. Він може зберігатися місяцями, не втрачаючи своїх якостей.
Італійці – гарячі прихильники всіляких овочів і прянощів, серед яких салат-латук, артишоки, помідори, баклажани, кабачки. Овочі можуть служити як самостійною стравою, так і гарніром до м’ясних та рибних страв.
Італійські десерти – це окрема пісня. Кожен поважаючий себе кухар має свій власний рецепт тірамісу, яким ні за що не поділиться. Кафе морозива «джелатерія» можна побачити в будь-якому італійському місті буквально на кожному розі і «джелато італьяно» цілком заслужено вважається найсмачнішим у світі. Смак одного і того ж сорту морозива в різних кафе може трохи відрізнятися, так як рецептура у всіх своя і часто це домашні рецепти.
Вино в Італії – національний напій, який подають практично до кожної трапези. Існує думка, що чим довше витримувалося вино, тим воно краще, але насправді все залежить від урожаю винограду. У більшості італійських винотек є спеціальна табличка, де вказано сорт винограду і який рік для його збору був вдалим. На пляшці є вся ця інформація, вам залишається тільки порівняти і прицінитися.
В ресторанах і кафе прийнято залишати чайові в розмірі 5-10% від суми рахунку.
Шопінг
Магазини в Італії, як правило, відкриті з 9:00 до 19:00-19:30. Вихідні – неділя і пів дня в один з днів посеред тижня. Обідня перерва зазвичай з 13:00 до 15:30. Тільки в великих і курортних містах можна знайти магазини, які працюють до пізнього вечора та без вихідних.
Італія – без перебільшення справжнє царство шопінгу, загальновизнана в Європі мекка моди. Тут багато хутряного одягу і взуття, якісних виробів зі шкіри (куртки, сумки), за хорошими цінами продається одяг італійських модельєрів, трикотаж, красива білизна, порцеляна, кришталь, прикраси і біжутерія. З Італії також везуть солом’яні капелюшки, різні варіанти венеціанських масок та порцелянових ляльок.
Хороші покупки можна зробити в аутлетах – великих магазинах в передмістях, де з суттєвою знижкою продаються речі основних італійських дизайнерів.
У «столиці моди» Мілані можна знайти магазини всіх відомих італійських і міжнародних брендів. Більшість бутиків розташовані на вулицях Віа-делла-Спіга, Віа-Мандзоні, Віа-Сант-Андреа і Корсо-Вітторіо-Еммануеле.
Друге і третє місця після Мілана в рейтингу «модних міст країни» займають Рим і Флоренція. Головною торговою вулицею Риму вважається Віа-дей-Кондотті, а Флоренції – Віа-де-Томабуоні.
В Італії два періоди сезонних знижок і розпродажів, які називаються Sconti і Saldi: з 7 січня по 1 березня і з 10 липня по 31 серпня. Поїздка в країну в цей час обіцяє стати ще більш приємною з точки зору вигідних покупок.
В останні два тижні серпня в Італії не працює майже ніхто. Цей «мертвий сезон» називається Ferragosto, всі роз’їжджаються на море відпочивати. Більшість магазинів в країні зачинені, так що шопінг на ці дати планувати марно – не завжди легко знайти навіть відкрите кафе, щоб випити кави.